Zanglessen voor Toni!

”Het leven na kanker gaat er anders uitzien dan daarvoor meneer Raven.”

Dat zei de oncoloog in december 2022. Ik kwam echter zo strijdbaar uit de operatie dat ik moest en zou optreden met mijn band. Eind februari was ik voorzichtig in mijn barbershop gaan werken en in april had ik al een klein internationaal festival georganiseerd. Dat was fantastisch en hartverwarmend omdat bands vanuit Berlijn, Antwerpen, Wenen, Dresden en Nijmegen kwamen spelen. De hardcore punk scene is klein maar toegewijd. In maart had ik echter al een eerste terugslag gehad; vanuit slaap werd ik super gespannen wakker en dit ”paniekerige” gevoel ging twee weken niet meer uit. EMDR-therapie volgde in mei en dat hielp. Ondertussen bleef iedereen zeggen om niet te veel te doen maar het volgende concert stond gepland voor juli; dit keer traden we op met een band uit Peru en een uit de USA. Met m’n stomme kop had ik ook de organisatie op mij genomen. Het concert was te gek maar de reactie van mijn lijf de volgende dag was ronduit eng; een enorme pijnaanval waardoor ik voor het eerst in mijn leven ging hyperventileren; ritje naar het ziekenhuis. De oncoloog zei; dat was een psychosomatische aanval; u heeft te veel gedaan.

Tijdens de zomervakantie merkte ik al dat ik weinig kon hebben, toch ging ik daarna meer werken in mijn barbershop en voerde ik dit op richting de herfst. Na een zoveelste terugslag en een bezoek aan een medisch psycholoog werd het duidelijk dat ik terug moest naar minder werken. Gelukkig heb ik een goede AOV en zij hebben een werkcoach ingezet die positief meedenkt. Inmiddels had ik mijn band op pauze gezet en ook mijn platenlabel. Want gek genoeg zijn intensieve dingen achter de computer ook snel te veel.

”U heeft waarschijnlijk prikkelbare darm syndroom”

Daarmee werd ik in november 2020 naar huis gestuurd door de Maag-Darm-Lever arts. Ik was toen al 7 maanden aan het zoeken wat er met mij aan de hand was. Ik bleef maar diarree houden. Er waren echter nog 20 maanden zoektocht voor nodig om eindelijk tot de diagnose te komen dat ik NET-kanker in mijn alvleesklier had. Gelukkig kon de tumor verwijderd worden, hiervoor moest echter wel de kop van mijn alvleesklier eruit plus twaalfvingerige darm, galblaas en een stukje maag. De chirurg is 5 uur bezig geweest; het was eng maar gek genoeg ook een mooie ervaring. Dit laatste vooral door de fijne verpleging op B5 van OLVG-oost.

”Het gaat toch weer goed met je…”

Nee dus, niet helemaal. Vermoeidheid na kanker valt niet uit te leggen. Het is niet te vergelijken met lichamelijke inspanning of een feestje tot diep in de nacht. Het voelt als uitputting; op de bodem van je energie. Ik heb onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat het tijd kost om reserves op te bouwen. Er is ook geen handleiding voor. Ik had niet verwacht dat het herstel zo’n ”taai” proces zou zijn. Ook voor mijn vrouw en kind was het lastig maar we zijn er sterker uitgekomen. Ik denk dat ik nog steeds niet geaccepteerd heb dat bepaalde dingen niet meer kunnen maar ik zit er positief in en er gebeuren mooie dingen. Zo heb ik een hoofdstuk mogen schrijven voor een boek, kwam een beroemde barbier-collega op bezoek en put ik veel steun uit vrienden. De zanglessen via NGNG kwamen als onverwachte verrassing; ik hoop hiermee fitter te worden en een krachtigere stem te ontwikkelen. Ook ben ik na de operatie verkeerd gaan ademhalen en zangles helpt hierbij. Inmiddels ben ik met twee vrienden uit de USA een nieuwe band begonnen; zij nemen momenteel de muziek op en ik hoop ergens in dit jaar een studio te kunnen huren om de vocalen in te zingen.’

Met veel liefde hebben we zanglessen ingekocht bij Linda Meester van Vocal Center Hoorn en hopen dat het Toni ontzettend veel mag gaan brengen; een beter ademhaling, ontspanning, helpen met loslaten en een krachtigere stem. Heel veel plezier Toni!

Wil jij ook bijdragen aan het laten uitkomen van muzikale wensen?
Dank je wel, ook namens onze begunstigden.