Muziek in het ziekenhuis met Bløf!

Stichting No Guts No Glory is samen met het Radboudumc gestart om complementaire zorg te bieden aan oncologische patiënten en hun naasten door muziek naar het ziekenhuis te brengen. Dit kan zorgen voor afleiding, ontspanning, verbinding, stressverlaging en pijnstilling. Uit onderzoek blijkt dat door het luisteren en beleven van muziek, dit ontspanning en comfort kan bieden.

Maandelijks organiseren we een akoestisch optreden op de afdeling Medische Oncologie. Dit is voor alle oncologische patiënten die naar het ziekenhuis komen voor dagbehandelingen en voor hen die op de afdeling zijn opgenomen. Ook vrienden en familie zijn welkom, zodat er samen genoten kan worden van muziek. En uiteraard ook voor het zorgpersoneel, deze harde werkers verdienen wat ontspanning.

Afgelopen maandag kwam Bløf optreden en wat was het prachtig!

Marijke, vrijwilliger bij NGNG en oncologisch verpleegkundige, vertelde ons dat een patiënt die dag chemotherapie zou krijgen en ‘s ochtends een onwijs heftige allergische reactie had gehad. Helemaal ontdaan en angstig wat hem was overkomen. Dankzij de live muziek sloot hij de dag fantastisch af en voelde hij zich weer mens, i.p.v. kankerpatiënt.

Een patiënt die dit weekend nog op de IC had gelegen, kon er de hele middag bij zijn. Hij was zo dankbaar en voelde zich zo’n rijk mens dat hij weer van dit soort mooie momenten kon genieten.

Een patiënt die én chemo én bestraling kreeg, kwam speciaal terug om dit project mee te krijgen: hij was euforisch!
En een ex-patiënte hoorde de nummers die ze voor haar eigen afscheid gepland heeft en kon dit delen met haar dierbare die erbij was.
En zo waren er nog veel meer bijzondere verhalen.

De beelden zeggen eigenlijk alles en laten voelen dat het verschil maakt, voor zowel de patiënten als de zorgmedewerkers, om live muziek te kunnen horen in het ziekenhuis.

We zijn de mannen van Bløf ontzettend dankbaar!
Lieve Paskal, Peter, Bas, Norman, Ron en Xander, dank voor jullie liefdevolle en integere bijdrage.

Het is heel waardevol om muziek naar het ziekenhuis te brengen omdat we elke keer mogen zien, horen én voelen hoeveel verschil het maakt.
We hopen dat jullie ons willen steunen, zodat we dit kunnen blijven doen.
Dank je wel.